OZ KOVO bude v nasledujúcich mesiacoch participovať na celoeurópskej kampani zameranej na podporu kolektívneho vyjednávania #TogetherAtWork (Spolu v práci).
V priebehu celej kampane vám budeme zasielať rôzne materiály – texty, videá, letáky, zamerané na podporu kolektívneho vyjednávania, jeho význam a úspechy. Oficiálny začiatok kampane je plánovaný na 26. september 2019.
Zdieľajte materiály kampane na svojich webových stránkach, sociálnych sieťach, nástenkách a zapojte sa s nami do celoeurópskej kampane na podporu kolektívneho vyjednávania ako prostriedku na dosiahnutie lepších pracovných podmienok zamestnancov!
Prečo kampaň ku kolektívnemu vyjednávaniu?
Posilnenie kolektívneho vyjednávania je kľúčovou súčasťou boja za vyššie mzdy a lepšie pracovné podmienky. Počas uplynulých desaťročí bolo v celej Európe narušené kolektívne vyjednávanie. Po začatí krízy v roku 2008 bolo kolektívne vyjednávanie oslabené opatreniami národných vlád a európskych inštitúcií, ktorých cieľom bolo zníženie miezd a obnovenie ziskovosti.
TOTO:
– viedlo k nárastu individuálnych zmlúv, ktoré znemožnili pracovníkom postaviť sa za seba navzájom
– spôsobilo nárast neistej práce a chudoby v zamestnaní
– vytvorilo začarovaný kruh, v ktorom nižšie pokrytie kolektívnymi zmluvami znížilo moc odborov a tieto nemohli pôsobiť ako garanti miezd a podmienok pre všetkých pracovníkov v našej spoločnosti
– podnecovalo rast nerovnosti, keďže pracovníci nemali kolektívnu silu na zabezpečenie spravodlivého podielu na bohatstve
– narušilo sociálnu súdržnosť, čo teraz ohrozuje budúcnosť našich systémov sociálneho zabezpečenia, keďže pracovníci si už nemôžu dovoliť, a zamestnávatelia už nie sú povinní, prispievať dostačujúco na zabezpečenie pokrytia týchto fondov
Naša kampaň musí naproti tomu jasne demonštrovať výhody kolektívneho modelu pracovnoprávnych vzťahov s kolektívnym vyjednávaním v jeho centre opierajúc sa o silné odbory.
Hlavným cieľom kampane je poukázať na pozitívny účinok kolektívneho vyjednávania, ktoré je založené na silných odboroch a prináša pracovníkom lepší život.
Hlavná komunikačná kampaň sa zameria na rozprávanie skutočných príbehov, ktoré využívajú konkrétne príklady odborových akcií a kolektívneho vyjednávania a na šírenie ďalších správ, ktoré budú posielané postupne každý mesiac. Hlavným cieľom kampane sú samotní pracovníci a sekundárnou cieľovou skupinou budú zamestnávatelia a politici.
Nosné témy
Solidarita je základným kameňom kolektívneho vyjednávania
Keď sme v práci izolovaní, všetci prehrávame. Namiesto toho sa obraciame na kolektívny model založený na solidarite, spolupráca a spoločný boj za spoločné ciele. Tvárou v tvár čoraz polarizovanejšej spoločnosti, ktorá stavia rozdielne skupiny proti sebe, bojujeme za solidaritu.
Organizácia na pracovisku je postavená na spoločných skúsenostiach pracovníkov
Chceme reflektovať a využiť skúsenosti ľudí s prácou – Nie je to jediná vec, ktorá nás definuje, ale náš plat, podmienky a radosť z práce majú obrovský vplyv na celý náš život. Znamená to, že dobré mzdy a podmienky, zabezpečené kolektívnymi zmluvami, podporujú dobrú kvalitu života pracovníkov a zmysel pre spravodlivosť a účasť v spoločnosti ako celku.
Kolektívne vyjednávanie je konkrétnym prejavom solidarity v práci
Kolektívne vyjednávanie je najlepším spôsobom zabezpečenia dôstojnej životnej úrovne pracujúcich a spravodlivej spoločnosti pre každého. Je to teda reálna sila pre obyčajných ľudí, ktorí môžu konať vo svojich vlastných záujmoch tým, že sa spoja.
Kolektívne vyjednávanie bolo zámerne oslabené za účelom presadenia úsporných balíčkov a obnovy ziskovosti podnikov na úkor pracovníkov
Zatiaľ, čo niektoré z najextrémnejších príkladov vidíme v krajinách Trojky, pokrytie kolektívnymi zmluvami celej Európy bolo zredukované, zmizli štruktúry na kolektívne vyjednávanie a cieľom bolo, aby pracovníci zaplatili za krízu.
Kolektívne vyjednávanie je prínosom pre spoločnosť ako celok, nie len pre pracovníkov, ktorí z kolektívnych zmlúv čerpajú výhody
Znížením nerovnosti, zvýšením kúpyschopnosti a zabezpečením úrovne účasti na pracovnom živote prináša kolektívne vyjednávanie širšie sociálne výhody pre hospodárstvo a demokraciu.
Kolektívne vyjednávanie je kľúčovým nástrojom spravodlivej transformácie priemyslu
Dekarbonizáciu priemyslu, energetickú transformáciu a digitalizáciu treba riešiť prostredníctvom kolektívneho vyjednávania, aby sme sa uistili, že vytvárame pracovné miesta, nezničíme ich a zvyšujeme životnú úroveň a neznižujeme ju.
Slogan kampane
Z nosných tém kampane vznikol hlavný slogan. To bude mať formu loga, ktoré sa bude používať vo všetkých prvkoch kampane (obrázky, video, sociálne médiá, publikácie atď.) a bude ľahko prispôsobiteľné pre každú z cielených kampaní pri zachovaní zdieľanej témy a vizuálnej identity medzi jednotlivými fázami kampane.
Slogan by mal byť ponechaný v anglickom jazyku pre všetky jazykové verzie, aby sa vytvoril pocit spoločného zdieľania medzi krajinami, ako aj medzi odvetviami. Veríme, že jeho jednoduchosť umožní ľahké porozumenie v celej Európe.
Kalendár kampane: Krok za krokom sprievodca
Kampaň bude rozdelená do šiestich mini-kampaní, z ktorých každá bude trvať jeden mesiac. Každá z nich sa bude zameriavať na konkrétnu skupinu so špecifickým súborom nosných tém a zároveň bude šíriť a posilňovať hlavné posolstvá kampane. (začiatok kampane, zamestnanci, zamestnávatelia, mladí zamestnanci, pracujúce ženy, akčný týždeň)
Krátky sprievodca sociálnymi sieťami
Hoci kampaň Together at work nie je len online kampaň, chceme využívať sociálne médiá na šírenie nášho posolstva, umožniť pracovníkov, aby videli iné boje, ktoré sa odohrávajú inde v Európe a ovplyvňujú politikov.
Tu nájdete aktuálne informácie z kampane:
Twitter: @industriAll_EU
Facebook: https://www.facebook.com/industriAllEU/
Instagram: https://www.instagram.com/industriall_europe/
Hashtag: #TogetherAtWork
www.togetheratwork.eu
Prvé video ku kampani si môžete pozrieť tu: