2019 Archív

V BRATISLAVSKOM VOLKSWAGENE SPOMAĽUJÚ VÝROBU

V posledných rokoch prichádzali z automobilky Volkswagen Slovakia v Bratislave zväčša pozitívne správy. Pribúdali nové modely, technológie, investície i zamestnanci. Koncom minulého roku sa však začali objavovať informácie o neistých časoch. Bratislavská automobilka uvažuje, že zmenší počet zmien, no neplánuje prepúšťať zamestnancov.

Výrobu vozidiel SUV by tak mali z doterajších štyroch zmien znížiť na tri, cez víkendy ich výrobu zastavia. Namiesto dvoch zmien sa malé vozidlá z rodiny New Small Family budú vyrábať v jednej. Z dôvodu zmenených rámcových podmienok, ako je napríklad zvýšená technická kapacita liniek, sústredenie sa na efektivitu s cieľom zefektívniť chod firmy do roku 2025 o tridsať percent, či ukončenie rozsiahlej fázy nábehov, príde vo Volkswagen Slovakia k úprave zmenových modelov v dvoch výrobných segmentoch. V oboch prípadoch k zníženiu o jednu zmenu. V segmente SUV sa spoločnosť prinavráti k štandardnému trojzmennému modelu. Takzvaný kontinuálny štvorzmenný model bol zavedený v roku 2010 s predpokladom trvania jeden až jeden a pol roka,“ vysvetlil hovorca Volkswagen Slovakia, Michal AMBROVIČ.

Bez prepúšťania

Aj napriek spomaleniu výroby však Volkswagen Sk zatiaľ neplánuje prepúšťať. Pracovať bude s prirodzenou fluktuáciou, keď sa za ľudí, ktorí z firmy odídu, nebude hľadať náhrada. Rovnako sa neplánujú predlžovať zamestnancom zmluvy na dobu určitú a zníži sa aj počet agentúrnych pracovníkov.

Poznačil ich štrajk v Audi

Pre štrajk v maďarskom Audi však v závere januára stáli aj výrobné linky SUV vo Volkswagene. Jedna štrajkujúca fabrika v Maďarsku pritom dokázala poškodiť 32 tovární v celej Európe. Problémy sa týkali aj bratislavskej fabriky Volkswagen, ktorá vyrába modelové rady VW Touareg, Audi Q7 a Q8, Porsche Cayenne či Volkswagen UP!, Škoda Citigo a Seat Mii. Neďaleký závod Audi v meste Győr má totiž nálepku najväčšej motorárne sveta. Vlani vyprodukoval 1 954 301 motorov, predvlani ich bolo ešte takmer o 11 tisíc viac. Protest zamestnancov v maďarskej továrni tak zastavil výrobu športovo-úžitkových vozidiel v bratislavskej filiálke Volkswagenu, ktorá z Maďarska odoberá motory. Štrajk v maďarskej automobilke však už skončil a do pôvodného režimu sa vracia aj bratislavský závod.

Neustále rastie

Volkswagen Slovakia vyrobil na Slovensku od roku 1991 vyše 5 miliónov vozidiel. Spoločnosť preinvestovala na Slovensku od svojho vzniku už viac ako 4,35 miliardy eur. Počet zamestnancov od krízového roku 2009 neustále rástol a vlani presiahol hranicu 14 tisíc pracovníkov.

Súčasťou výroby nových SUV modelov v roku 2012 bol aj rozsiahly investičný program v objeme viac ako 1,5 miliardy eur, v rámci ktorého vznikla nová karosáreň pre Audi, ako aj nová montážna hala a ďalšia karosáreň pre Porsche. Okrem toho pribudlo aj nové logistické centrum. Rozloha bratislavského závodu presiahla dva milióny štvorcových metrov. Okrem automobilov – ich najnovších modelov – produkuje VW SK aj prevodovky, komponenty pre prevodovky, podvozky a motory, ako aj zariadenia, používané pri výrobe vozidiel.