ODBOROVÝ ZVÄZ KOVO
Miletičova 24, 815 70 Bratislava 1
0421-2-32441 174 info@ozkovo.sk





*** ZAMESTNANCI VOLKSWAGEN SK VSTÚPILI DO OSTRÉHO ŠTRAJKU ***  *** ZO OZ KOVO NAVRHUJE KOMPROMISNÉ RIEŠENIE V BRATISLAVSKOM VOLKSWAGENE ***  *** RADA ODBOROV U.S.STEEL KOŠICE PÍŠE OTVORENÝ LIST PREDSEDOVI VLÁDY SR ***  *** "TAM KDE SA KOMUNIKUJE, SA DÁ NÁJSŤ RIEŠENIE" - EMIL MACHYNA V TA3 *** 
Vyhľadať: 
AKTUALITY

NÁVŠTEVY 
Celkovo: 342198
Dnes: 52
Užívateľov online: 2
PRIHLÁSENIE 
Prihlasovacie meno:
Heslo:
ŠTÚROVO 
KRPÁČOVO 
             Víkend na chate
PLANEO elektro / Quick time 

Kolektívne vyjednávanie v KIA Motors Slovakia pred sprostredkovateľom. Hrozí štrajk? 

V žilinskej automobilke KIA Motors Slovakia (KMS) sa 17. januára 2017 uskutočnilo 1. kolo kolektívneho vyjednávania mzdového Dodatku č.3 k platnej podnikovej kolektívnej zmluve, ktorej účinnosť trvá do 31. marca 2019. Návrh o podobe Dodatku č.3 pritom Základná organizácia OZ KOVO KIA Žilina odovzdala zamestnávateľovi už 25. novembra 2016. Doteraz sa v rámci kolektívneho vyjednávania uskutočnilo 5 kôl kolektívnych rokovaní, to posledné bolo 10. februára.

Aj napriek intenzívnym rokovaniam sa však obe vyjednávacie strany dostali do sporu a v zmysle zákona o kolektívnom vyjednávaní požiadali zástupcovia zamestnancov Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR o určenie sprostredkovateľa. Ten by mal pomôcť preklenúť vzniknutú patovú situáciu. Ak by sa tak nestalo, je možné, že v žilinskej KII pristúpia zástupcovia zamestnancov aj k nátlakovým akciám - nevylučujúc pritom ostrý štrajk.

Zástupcovia zamestnancov zo Základnej organizácie (ZO) OZ KOVO KIA Žilina žiadajú od zamestnávateľa nárast tarifných miezd v robotníckych profesiách o 10% a v administratívnych profesiách o 7%, čo je v nominálnom vyjadrení nárast od 60 do 100 eur. Chcú tiež presadiť navýšenie príplatku za prácu v noci o 0,26 eur/hodinu. Priemerná hrubá mzda výrobného zamestnanca v žilinskej automobilke je s príplatkami a nadčasmi cca 1350 eur.

Ako potvrdil predseda ZO OZ KOVO KIA Žilina, Miroslav Chládek: „Vo variabilných zložkách mzdy chceme zjednotiť kritériá a odstrániť diskriminačné obmedzenia, napríklad u zamestnancov, ktorí korektne končia pracovný pomer v KMS  alebo u žien, odchádzajúcich na dočasnú materskú dovolenku. Zároveň požadujeme upraviť mzdový systém tak, aby bol motivujúci pre nových zamestnancov, čím by sme zároveň zabránili aj ich značnej fluktuácii. Zo skúseností vieme, že veľa z novoprijatých zamestnancov má problémy zvyknúť si na náročnú, opakujúcu sa prácu v takte na výrobných a montážnych linkách a pri nízkych nástupných platoch sa vo firme dlho nezdržia . Motivujúci prvok na získanie a udržanie nielen nových, ale aj súčasných zamestnancov, je aj návrh na zníženie zamestnaneckého príspevku na firemnú autobusovú dopravu z aktuálnych 30 % na 20% z celkových nákladov zamestnávateľa“. Zároveň dodal:Je čas výraznejšie zvýšiť mzdy zamestnancov, nakoľko finančná kondícia KMS je dlhodobo vynikajúca a vzhľadom na charakter výroby, vysokú  produktivitu práce a pridanú hodnotu firma na to jednoznačne má“. 

Naopak, zamestnávateľ síce po dvoch mesiacoch od začatia vyjednávania súhlasil so zvýšením príplatku za prácu v noci o 0,26 eur/hodinu, navýšenie tarifných miezd zamestnancov však navrhuje zvýšiť len o 3,5%, resp. 34 eur, čo zástupcovia zamestnancov nemôžu akceptovať.

Predseda odborov pritom poukazuje na fakt, že táto práca má aj značný dopad na zdravie a život zamestnancov. Hovorí Miroslav Chládek: „Zamestnávateľ sa ani netají tým, že životnosť výrobného zamestnanca v automobilke je cca 10 rokov! U mnohých však ani toľko. A čo potom? Otázkou tiež zostáva, akým plnohodnotným životom má žiť zamestnanec KMS, ktorý pracuje na tri zmeny, častokrát aj cez víkend, pričom nezriedka svoje zdravotné problémy z preťaženia musí tlmiť liekmi, masťami či rôznymi bandážami? Aj to je dôvod, prečo tak neústupne trváme na výraznejšom zvýšení miezd našich zamestnancov a sme odhodlaní využiť všetky dostupné prostriedky, vrátane nátlakových akcií tak, ako to umožňuje zákon!“

Dodajme, že žilinská automobilka KIA Motors Slovakia v súčasnosti zamestnáva takmer 3600 kmeňových zamestnancov, pričom drvivú väčšinu benefitov z platnej kolektívnej zmluvy zdieľa aj 250 agentúrnych zamestnancov.

Kia Motors Slovakia je výrobným závodom juhokórejskej spoločnosti KIA Motors, ktorý je prvým a zatiaľ jediným závodom tejto spoločnosti v Európe. Založili ho v roku 2004, pričom v roku 2015 vyrobili už svoje dvojmiliónte auto. V minulom roku vyrobili na Slovensku rekordných 612 900 motorov a 339 500 automobilov. V súčasnosti sa tu vyrába: Kia cee’d, Kia cee’d Sportswagon,Kia pro_cee’d, Kia Sportage, Kia Venga.

Od februára tohto roku má žilinský závod aj nového prezidenta a výkonného riaditeľa, ktorým je Dae-Sik Kim. V uplynulých dvoch rokoch sa žilinská pobočka kórejskej skupiny Hyundai Motor Group umiestnila na prvom mieste v hodnotení rozhodujúcich ukazovateľov výkonnosti výrobného závodu v rámci celého koncernu. Na Slovensku vyrábané modely zase uspeli v dlhodobých testoch popredných motoristických magazínov.


16.02.2017 Zavrieť článok Anita Fáková

:

 


previous year  previous month jún 2017 next month  next year  
Po Ut St Št Pi So Ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9

Dnes je utorok, 27.6.2017
Meniny má Ladislav/Ladislava,
zajtra Beáta

TIEŽ NÁS NÁJDETE NA 
 
 








     
  Created by www.elprins.sk. ADALUNA c.m.s. (c) 2010. All rights reserved.